Alla inlägg under januari 2013

Av Elvira - 25 januari 2013 20:24

Jao denna dagen har nästan varit som alla andra dagar. 

Hela dagen började med att jag släpadde mig upp ur sängen 7:00 skit trött (man vill ju bara sova ). Men jaja jag gick till skolan och sedan hade vi en helt vanlig skoldag. Vi hade gympa ( innebandy ) och slöjd. Lyckades virka 2 mormorsrutor är så stolt.    Fast det där med innebandyn är jag verkligen inte bra på när jag ska slå den lilla bollen blir jag inte förvånad om jag sjukter med klubban också. Jag är så dålig! Jag var dum nog att ställa upp i en innibandyturrnering så vi får se hur det går. Men nu ska jag inte tänka på det..... nu ska jag njuta av min helg så hejdå ha det bra!

Av Elvira - 25 januari 2013 20:22

 

Av Elvira - 25 januari 2013 18:41

1. Gör en löpögla och virka sedan sex luftmaskor, en så kallad luftmaskekedja. En luftmaska görs så här: fånga upp garnet runt virknålen och dra det genom den befintliga maskan som redan finns på nålen.

 
 
2. Sedan sluter man dessa till en ring medelst en smygmaska. Stick ner virknålen i den första luftmaskan, hämta upp garnet och dra det genom båda öglorna på nålen.
 
 

3. Nu kommer första varvet: virka tre luftmaskor (dessa räknas som den första stolpen) följt av två stolpar runt ringen. När man gör en stolpe gör man ett omslag kring virknålen, hämtar upp garnet gm lm-ringen, drar igenom två av de tre ”öglorna” på nålen, hämtar upp garnet igen (inte genom lm-ringen den här gången) och drar slutligen igenom de två öglor som nu är kvar.

De tre stolparna (inklusive den första bestående av luftmaskor) kallas för en stolpgrupp.


4. Efter den första stolpgruppen virkas två luftmaskor (ibland kan det räcka med en, beroende på garnets tjocklek, eller helt enkelt vad man själv gillar.Två luftmaskor ger ett mer markerat hörn). Dessa två lm bildar nu en luftmaskebåge. Sedan kommer stolpgrupp nummer två, så återigen, virka tre stolpar. Förhoppningsvis ser det då ut ungefär som på bilden nedan.

 

4b. Detta gör man två gånger till, dvs. fyra ggr allt som allt, så att man till slut har fyra stolpgrupper runt luftmaskeringen, med två luftmaskor mellan varje stolpgrupp. Efter att de sista två luftmaskorna är virkade sluter man varvet med en smygmaska genom den andra luftmaskan i första stolpen (alltså, den som består av tre lm).
Klipp av garnet (lämna några centimeter) och dra igenom.
Således ser varv 1 ut så här: 3 lm, 2 st, 2 lm,* 3st, 2lm* 3ggr.
Avsluta med en sm i första stolpens 3:e lm.

 

5.

5. Hurraaa! Nu kommer varv nummer två: Dags för färgbyte (om man vill förstås, annars fortsätter man direkt, utan att klippa av garnet). Jag brukar knyta ihop garnändarna – det sparar tid och tålamod att slippa fästa sådär tusen trådar när man är klar. Dessutom är det tråkigt…det är vid det laget jag börjar tycka att det är dags för ett helt annat projekt…pilkastning, någon? Metoden har också fördelen att man kan ”virka in” ändarna (det kommer en bild på det också).

Titta nu på bilden bredvid: i och med att man har knutit ihop ändarna kan man börja varv numero två på ett annat ställe än där varv ett slutade; det brukar bli snyggast så.

Dra garnet på baksidan av rutan och fånga upp det genom lm-bågen mellan första och andra stolpgruppen, till vänster i bild.

 

6 a


6 b

 

6a. Så börjar vi om processen: först virkas tre lm (räknas som första stolpen) och sedan två stolpar, följt av två lm – första stolpgruppen.  Men sedan händer det grejer! Nu virkas en till stolpgrupp i samma lm-båge som den första.

Tidigare i texten talade jag om att  ”virka in” garnändarna. Det görs genom att hålla dessa mot baksidan av minirutan och fånga upp det nya garnet runt dem.

6b. På bilden syns det hur de lösa ändarna löper bakom/mellan rutan och de nya stolparna.

 

7.

7.  Vi går vidare. Utan att göra två nya luftmaskor efter nyss avslutad stolpgrupp (just som man lärt sig det och börjar tycka att man fått lite flyt)sticker man ner virknålen i föregående varvs nästa lm-båge och gör där igen tre stolpar, två lm, och tre stolpar till.

Nu är två sådana stolpgrupper om tre st, två lm, tre st gjorda.Upprepa detta två gånger till, dvs fyra ggr totalt. Då  ser det ut som bredvid.

Sluta andra varvet med en sm i första stolpen (i andra maskan).
Varv två =3 lm, 2 st, 2 lm, 3 st *3 st, 2 lm, 3st* 3ggr. Avsluta med en sm.

 
Av Elvira - 21 januari 2013 22:00

Förlåt att jag inte har bloggat men det har varit så mycket vi ska nämligen göra om vårat kök så det blir lite svår att blogga. Hoppas att ni förstår.


Av Elvira - 19 januari 2013 17:53

Ingredienser     10 st semor

 

  • 1/2 paket jäst 
  • 100 g smör eller margarin
  • 2 1/2 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 2 krm salt
  • 2 krm hjorthornssalt
  • 7 dl vetemjöl

Pensling:

  • ägg

Fyllning:

  • 100 g mandelmassa
  • 2 1/2 msk mjölk

Garnering:

  • 2 dl vispgrädde
  • florsocker

Så här gör du

  1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
  2. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, salt, hjorthornssalt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
  3. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
  4. Sätt ugnen på 250°C.
  5. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i 10 bitar (för 10 st). Forma varje bit till en slät bulle som läggs på en bakpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt bullarna kallna på galler.
  7. Fyllning: Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan på rivjärn och blanda med inkråm och mjölk. Fyll tillbaka i bullarna.
  8. Garnering: Vispa grädden till fast skum, gärna med elvisp. Klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken. Pudra över florsocker och servera semlorna.

Bilder kommer snart för att jag bakar semlorna just nu så dom är inte klara än!  

Av Elvira - 12 januari 2013 11:26

2 ½  dl vetemjöl
1 dl salt
2 ½ dl kokhett vatten
1 msk olja
1 msk citronsyra
Karamellfärg

Blanda de torra ingredienserna och häll vätskan över. Knåda samman till en jämn deg.
Håller ett par veckor i kylskåp.


 

Av Elvira - 10 januari 2013 20:03

         

Presentation


Hej jag heter Elvira och här är min blogg:) Läs och titta och lär dig känna mig. Har också en hel den pyssel in min blogg:)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni att jag ska göra för vlogg?
 smink
 baka
 50 saker ni kanske inte visste om nig
 visa hur man sätter upp håret i dounat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

kannin

muspekare kanninhuvud vit

Easter Bunny

Muspekare

Cute Box Frog

Kanin

Bobblehead Bunny

Kanin

Bobblehead Bunny

Ovido - Quiz & Flashcards