Alla inlägg den 3 januari 2013

Av Elvira - 3 januari 2013 23:35

Äppelkräm

0,5 kg äpplen
5 dl vatten
1,5 dl socker
ev 1 bit kanel
2 msk potatismjöl

Skala , kärna ur äpplena och och skär dem i mindre bitar. Koka upp vattnet med sockret och kanel. Lägg i äppelklyftorna. Koka äpplena mjuka. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten och häll ner redningen under omrörning. Låt krämen sjuda upp och ta den sedan av värmen. Njut sen tillsammans med kall mjölk.

Hej

Av Elvira - 3 januari 2013 19:45

Jo hej på er alla! Jag har ingenting att blogga om. Ni kan kommentera och ge mig tips vad jag kan göra förnågot. Det blir svårt om det är ett pyssel till granen för att den har trillat i golvet 5 gånger och typ 3 av dom gångerna har det varit mitt fel. Så det ligger en massa barr över hela golvet runt granen fasten vi har sopat och damsugit hur många gånger som helst. Å just nu är granen jätte sne, för att den är dum. Ne men den trillar när man lyfter den rak.


Om ni vill så får nu jätte gjärna följa mig på instagram jag heter:

ELVIRALULU1


Har inget att prata om ge mig idéer!  



Av Elvira - 3 januari 2013 11:59

Färdigt på: 1h 10 min
Ingredienser

7 st ekologiska äggvitor 
5.25 dl strösocker 
100 g mörk kvalitetschoklad 70% 

 

1. Sätt ugnen på 130 grader, varmluft.

2. Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.

3. Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.

4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!

5. Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.

6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.

7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.

 

OBS Marängerna är sega när man äter dom bara så att ni vet! Men dom är jätte goda ändå!

 

 

 

Presentation


Hej jag heter Elvira och här är min blogg:) Läs och titta och lär dig känna mig. Har också en hel den pyssel in min blogg:)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni att jag ska göra för vlogg?
 smink
 baka
 50 saker ni kanske inte visste om nig
 visa hur man sätter upp håret i dounat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

kannin

muspekare kanninhuvud vit

Easter Bunny

Muspekare

Cute Box Frog

Kanin

Bobblehead Bunny

Kanin

Bobblehead Bunny

Ovido - Quiz & Flashcards